• Waardecreatie

  • Veranderkunde

    Gebruik de managementinnovatie
  • Sociale innovatie

    Gebruik de managementinnovatie
  • Strategie

    Een sterke zet in de werkdrukaanpak
  • Werkdrukbalans

    Geef ruimte
http://maartendewinter.nl/uploads/images/leden/Taal_lake_1_1.jpg

De taal van de business

Nu hr businesspartner wil zijn, heeft ze ook de taal van de business leren spreken. Het gaat vaker over resultaten (zelfstandige naamwoorden) en minder vaak over doelen (werkwoorden). Competentiemanagement in plaats van uitdagen, duurzame inzetbaarheid in plaats van groeien en e-hrm in plaats van ondersteunen. Werkwoorden verdampen ongemerkt en onbedoeld uit het vocabulaire. Is dat eigenlijk wel zo'n goede ontwikkeling?

Onbenutte kracht

Verschillende symptomen wijzen erop dat mensen elkaar onvoldoende benutten in hun kracht. Afspraken worden half of niet nagekomen, het werk wordt niet afgemaakt, mensen worden ziek of verzuimen mentaal. De energie is kortom bevroren. Ergens is het mis gegaan. 'We herkenden niet wat we zagen, zeiden niet wat we dachten, deden niet wat we zeiden en werden niet gezien in wat we deden'.

Samen de schouders eronder

Toch kunnen we in Nederland nog steeds een prestatie neerzetten waar je U tegen zegt. Die prestaties komen vooral uit plezier en trots, cocreatie en sociale innovatie. Samen je schouders eronder om mooie resultaten te boeken.

Succes komt zomaar

'We doen maar wat', zeggen de teams die succes boeken vaak. Het zijn niet altijd de resultaten die vooraf zijn bedacht, waarop we het meest trots zijn. Wel op de beleving ergens een deel van te zijn. Vertrouwen is een werkwoord. Daar gaat het om.

Taal van de business?

Werkwoorden kun je filmen. Van een resultaat maak je een foto. 'Hr moet de taal van de business leren spreken', hoor ik vaak. Maar weet de business eigenlijk zelf wel, welke taal dat is?

Wanneer hr een verbindende rol wil spelen tussen missie en strategie, dan is het niet goed genoeg om beleid in resultaten te definiëren. De meerwaarde van ieder beleid zit in het tot leven brengen van waarden. Daar zijn werkwoorden voor nodig. Werkwoorden drukken uit wat je ziet gebeuren en drukken uit wat er in samenwerking tot stand kan worden gebracht. Ze zijn als het water dat het leven doorademt.

Welke werkwoorden gebruik jij om je rol te spelen en je missie te communiceren of zit je ook al in de zelfstandige naamwoorden?



hrzone.nl/organiseren/organiseren-opinie/entry/hr-en-de-taal-van-de-business




Maarten de Winter

Geïnteresseerd in onze nieuwsbrief

 

Creative Commons-Licentie

Disclaimer | All right reserved Maarten de Winter © Copyright 2012